آنچه در این مقاله خواهید خواند

کرونا ویروس

،

کرونا ویروس

ویروس کرونا، در بسیاری از کشورهای جهان شیوع یافته. تعداد زیادی از افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بیش از 100 هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند و این بیماری به مرحله همه گیری رسیده. این ویروس جدید سبب عفونت ریه می شود و با سرفه و عطسه همراه است. این ویروس همانند سرما خوردگی و آنفولانزا، از طریق ترشحات تنفسی فرد بیمار، براثر عطسه و سرفه منتقل می‌شود؛ و با لمس دهان، بینی و چشمان خود به این بیماری مبتلا می‌شوید. با دانستن راه های پیشگیری، می توانیم از ابتلا و انتقال این بیماری جلوگیری کنیم. در ادامه به راهکارهای سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با این بیماری می پردازیم.

رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی

به گفته سازمان جهانی بهداشت، اولین و مهمترین اقدام برای مقابله با این ویروس رعایت بهداشت فردی است. با رعایت نکات بهداشتی، از مبتلا شدن و انتقال این ویروس منحوس در امان خواهید ماند.

  • دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید و یا از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید
  • همه سطوح از جمله گوشی موبایل را با مواد ضدعفونی کننده استریل کنید
  • هنگام سرفه یا عطسه، دستمال کاغذی جلو دهان خود بگیرید و اگر دستمال ندارید از آستین خود استفاده کنید. دستمال استفاده شده را دور انداخته و سپس دستانتان را بشویید
  • از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان خود با دستان نشسته پرهیز کنید
  • از تماس با افراد بیمار خودداری کنید
  • از حضور غیر ضروری در خیابانها معابر خودداری کنید

رعایت بهداشت در محیط کار و کارگاه ها

محل کار، مکانی است که کارکنان ساعات زیادی را در آن جا سپری می کنند و با افراد دیگر در ارتباط هستند. با توجه به شرایط پیش آمده بهترین اقدام تعطیل کردن ادارات و استفاده از دورکاری برای پیش بردن کارهای اداره‌جات است.

اگر مجبور به حضور در سرکار هستید نکات زیر را رعایت کنید
  1. در ابتدای شروع کار، یک جلسه آموزشی جهت آموزش نکات بهداشتی با کارکنان برگزار کنید
  2. با وسیله نقلیه شخصی به محل کار بروید و از وسایل نقلیه عمومی تا حد امکان استفاده نکنید
  3. قبل از ورود کارمندان به ادارات دمای بدن آنها را اندازه گیری کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید
  4. قبل از ورود و قبل از ترک محل کار، دست های خود را با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید
  5. پوستر های ترویج شست شوی دست و ضدعفونی سطوح را در محل کار قرار دهید
  6. سطوح و وسایل مورد استفاده خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید
  7. از استفاده مشترک از وسایل مانند خودکار ، خودداری کنید
  8. سر هر میز ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده بگذارید
  9. برای هر میز سهمیه ماسک و دستمال و دستکش در نظر بگرید
  10. برای هر میز یک سطل زباله دردار قرار دهید و هرکس مسئول تخلیه زباله های خود باشد
  11. یک روز در هفته را به عنوان روز نظافت در نظر بگیرید
  12. میزهای کارکنان با فاصله زیاد از هم چیده شوند و روبه روی هم نباشند، تا برخورد آنها باهم به حداقل برسد
  13. از سیستم تهویه مناسب برای ورود هوای تازه به محل کار استفاده کنید
  14. از فعالیت های ورزشی و تجمعات غیر ضروری خودداری کنید
  15. در صورتی که کارکنان را به ماموریت می فرستید، توصیه های لازم در مورد کروناویروس را به آنها بگویید.
  16. در صورت داشتن علائم بیماری در خانه بمانید و کارفرما را مطلع کنید
  17. کارفرما باید برنامه ریزی های لازم جهت غیبت های شغلی احتمالی بیش از حد معمول را انجام دهد تا لطمه ای به کار وارد نشود.

تغذیه و مقابله با کرونا ویروس

عملکرد سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به بیماری تنفسی کرونا نقش  بسزایی دارد. بنیاد تغذیه بریتانیا اعلام کرده که رژیم غذایی مناسب، می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بسیاری از مواد غذایی می توانند در مقابله با بیماری های عفونی نقش داشته باشند. در برنامه غذایی روزانه باید دو اصل تنوع و تعادل را در نظر داشت. یعنی از6 گروه  مواد غذایی به طور  متنوع و به مقادیر مناسب استفاده کرد.

لبنیات به ویژه شیر، حاوی مقادیر زیادی ویتامین های A,D و پروتئین می‌باشند. مصرف روزانه سه لیوان شیر دسترسی بدن به نه ماده غذایی مهم از جمله پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین B12 ، ریبوفلاوین، اسید پانتوییک، نیاسین و ویتامین های A,D را فراهم می کند. همه این مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند، و داشتن سیستم ایمنی قوی بهترین راه برای مقابله با ویروس کرونا است.

 

تخم مرغ، ماهی و گوشت قرمز، در تامین آهن مورد نیاز بدن نقش قابل توجه ایی دارند. تامین آهن مورد نیاز بدن جهت تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. دقت کنید که گوشت و تخم مرغ به طور کامل پخته شود.

مصرف ویتامین های C,D,E,A,B  در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. استفاده مقادیر مناسب از سبزیجات، میوه ها، حبوبات، و مغزها در تامین این موادغذایی موثر هستند.

ورزش و مقاومت در برابر کرونا

با گسترش ویروس کرونا، باشگاه های ورزشی تعطیل شده و مردم خانه نشین شده اند، که این عامل سبب کاهش فعالیت و افزایش وزن بسیاری از افراد شده. از طرف دیگر،استرس و ترس از بیماری سبب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. ورزش با شدت مناسب  می تواند در کاهش استرس، حفظ سلامت بدن موثر باشد. سعی کنید در منزل روزانه و به طور مرتب ورزش های هوازی با شدت مناسب را انجام دهید تا علاوه کاهش استرس ، قدرت سیستم ایمنی خود را افزایش دهید.

امیدواریم که با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ایی، این ویروس منحوس را شکست دهیم.

منبع

World health organization (WHO), technical guidance, Getting your workplace ready for COVID-, https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/getting-workplace-ready-for-covid-19.2020.

www.unicef,org

www.behdasht,gov.ir

 

 

مطالب مرتبط

مقالات
مسائل رفاهی گاوهای شیری

  پرورش گاو شیری برای هزاران سال بخشی از کشاورزی بوده است. گاوهای شیری به طور خاص برای تولید مقادیر زیادی شیر پرورش داده می‌شوند.

مقالات
قوانین همزدن کمپوست

تبدیل کمپوست  بخشی ضروری از فرآیند کمپوست است، اما فرکانس آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. بیایید آنها را بررسی کنیم: 1. سرعت در مقابل

تحقیق و توسعه
خرید کمپوست ترنر مناسب| لندروور

کمپوست ترنر، به زبان ساده ماشینی است که برای تسریع فرآیند کمپوست‌سازی طراحی شده است. این  دستگاه ضایعات آلی مانند کود حیوانی (از جمله کود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *