آنچه در این مقاله خواهید خواند

سندرم گاوهای زمین گیر

گاو زمین گیر

آیا میدانید زمین گیری گاو مساوی نیست با حذف گاو ؟

تعریف بیماری:

سندرم گاو های زمین گیر، واژه ای عمومی است که برای گاو های خوابیده بر جناغ به کار می رود. گاو های هوشیاری که قادر به برخاستن به حالت ایستاده نیستند اما می خورند و می آشامند به عنوان گاوهاین زمین گیر, Downersk , Down cows  ,Downer cow نسبت داده می شوند.

در این حالت دام مبتلا به مدت بیش از24 ساعت زمین گیر بوده به دلایلی غیرفیزیکی همچنان زمین گیر باقی می ماند. این سندرم به دلایل مختلف شکل گرفته در صورت عدم توفیق در بهبود حیوان منجر به حذف دام ضرر و زیان اقتصادی می شود.

دلایل ابتلا به سندروم زمین گیر شدن:

رایج ترین دلیل زمین گیر شدن گاوهای شیری، بیماری تب شیر است. بیشتر گاو ها بلافاصله با تزریق کلسیم درمان می شوند و سلامتی خود را به دست می آورند ولی برای برخی چنین نیست. چنانچه زمین گیری گاو سریع تشخیص داده نشود و تزریق کلسیم با تأخیر انجام شود، صدمات وارد شده به ماهیچه های دام بسیار شدید خواهد بود و گاو دیگر قادر به ایستادن نخواهد بود. یکی دیگر از دلایل متابولیکی زمین گیر شدن گاوها، کمبود منیزیم و کزاز علفی می باشد که بیشتر در گله هایی دیده می شود که در چراگاه های سرسبز و رو به رشد به خصوص در اوایل بهار چرا می کنند.

دلیل دیگر زمین گیر شدن گاو ها بیماری تروما و دیگر جراحات می باشد. فلج زایمانی بلافاصله بعد از زایمان گوساله بزرگ که با عبور از لگن به عصب پاهای عقبی آسیب وارد می کند، رخ می دهد. همچنین در حین زایمان ممکن است دام دچار شکستگی یا عارضه استخوانی شود. آسیب دیدن ستون فقرات و اعصاب، نتیجه پریدن گاو روی گاوهای دیگر و بالعکس می باشد.

گاوها هم به سرطان ستون فقرات مبتلا می شوند که در این نوع سرطان معمولا بیماری لیمفوسارکوما با عفونت ویروسی لکوز گاوی همراه است و باعث فشار آوردن به نخاع و در نتیجه زمین گیر شدن گاو می شود. گروه دیگر گاوهای زمین گیر شده را زمین گیرهای افسرده و مریض می نامیم. این نوع گاوهای از کار افتاده ممکن است به بیماری ورم پستان، التهاب رحم یا عفونت شدید ناشی از باکتری مبتلا باشند یا بر اثر گرسنگی یا سو تغذیه طولانی مدت زمین گیر شده باشند که این نوع گاوها معمولا افسرده هستند و از خوردن امتناع می کنند.

درمان بیماری

جهت سرپا کردن گاوهای زمین گیر علاوه بر درمان های دارویی و تغذیه ای بایستی از وسایل و ابزارهایی نیز استفاده شود تا هرچه سریع تر گاو بایستد. یک نمونه از این وسایل جک بلندکننده یا لگن گیر گاو می باشد که موارد بهبودی با استفاده از این جک بیشتر گزارش شده است. در جک های سنتی تمامی وزن بر روی استخوان هیپ افتاده و هنگام بلند کردن دام باعث وارد کردن فشار به هیپ،  قوس ستون فقرات و کمر حیوان می شود. در نتیجه باعث کشیدگی و التهاب استخوان هیپ می گردد و جابجایی دام به‌سختی انجام می شود.

جک های سنتی به عنوان ابزاری نسبتا خشن شناخته می شود که منجر به وارد امدن آسیب های شدید به گاو شده و نیازمند اپراتور بسیار دقیق و ماهر است. مشکلات عمده رایج در استفاده از جک های سنتی، دررفتگی مفصل ران و جراحات پوستی است اما جک های جدیدی که وارد بازار شده اند، اصلاح شده وعملکرد بهتری را نشان داده اند. این ابزار تحت عناوین جک بلندکننده گاو زمین‌گیر، جک کمرگیر و نیز جک لگن‌ گیر در بازار عرضه می‌شوند.

جک لگن گیر اصلاح شده امروزی، یک وسیله پشتیبانی انسانی و مؤثر برای بلند کردن و انتقال “گاوهای زمین گیر” است.  با طراحی منحصر به فرد جک لگن گیر، در هنگام بلند کردن گاو، 50٪ از وزن بر روی لگن و 50٪ دیگر از طریق صندلی لگن واقع در وسط لگن گرفته می شود. هنگامی که گاو در حالت ایستاده است، صندلی لگن با پشتیبانی از وزن اضافی فشار وزن بر روی لگن را از بین می برد؛ این بدان معناست که دردهای لگنی کمتر و ضربات کمتری به لگن و مخصوصا استخوان کفل وارد می شود زیرا ایستادن دام بصورت موثرتری انجام شده و حیوان به لحاظ ایستادن به حالت استوارتری قرار می گیرد. همچنین دام تقلای کمتری داشته و زمان استراحت حیوان افزایش می یابد.

گاو زمین گیر

جک بلند کننده گاو زمین گیر دارای مزایای قابل توجهی از جمله:

  • این وسیله دارای طراحی منحصر به فرد جهت تقسیم وزن بر روی استخوان هیپ و لگن می باشد.
  • به دلیل توزین متعادل وزن بدن دام، امکان جابجایی به آسانی صورت می گیرد.
  • در این وسیله تکیه گاهی با مت نرم برای قرارگیری لگن دام تعبیه شده است.
  • هنگام بلند کردن دام به دلیل تقسیم مناسب وزن بین هیپ و استخوان لگن، ستون فقرات قوس پیدا نمی کند و کاملا صاف قرار می گیرد. در نتیجه فشار کمتری به این ناحیه و استخوان هیپ وارد می گرد.

نصب جک لگن گیر حدود 10 دقیقه طول می کشد و سپس حیوان آمادگی دارد تا بدون آسیب‌دیدگی در مسافت های قابل توجهی حمل شود. فقط کافی است اجزای گیره روی لگن گاو قرار گیرند و سفت شوند. سپس سیستم پشتیبانی لگن را در زیر لگن گاو مستقر کرده، تراکتور با بلند کردن جک بلند کننده باعث می‌شود صندلی لگن و گیره های استخوان هیپ در موقعیت مناسب خود قرار گیرند. این یک اقدام منحصر به فرد و ساده است. مدت زمان توصیه شده استفاده از جک بلندکننده گاو زمین گیر حداکثر 30 دقیقه و دفعات بلند کردن2 بار در روز است.

برای دیدن محصول روی لینک زیر کلیک کنید

جک بلند کننده گاو زمین گیر شرکت داما

منابع

www.dastchinco.ir

https://steinfortagvet.com.au/pelvic-lift/

https://www.dairynewsaustralia.com.au/2017/12/28/71671/effective-options-to-manage-downer-cows

https://www.technipharm.co.nz/pelvic-lifter-182

مطالب مرتبط

مقالات
مسائل رفاهی گاوهای شیری

  پرورش گاو شیری برای هزاران سال بخشی از کشاورزی بوده است. گاوهای شیری به طور خاص برای تولید مقادیر زیادی شیر پرورش داده می‌شوند.

بستر راحت و آسایش گاو
تحقیق و توسعه
آسایش گاو و راحتی بستر

قطعا اطمینان از آسایش ‌و راحتی گاو برای حفظ رفاه و بهره‌وری آنها بسیار مهم است. بیایید چند گزینه برای فراهم کردن فضاهای استراحت دنج

عمر اقتصادی گاوهای شیری
تحقیق و توسعه
عمر مفید گاو‌های شیری

طول عمر طبیعی بسیاری از گاوها می تواند به 15 تا 20 سال برسد. با این حال، در سیستم های تجاری، گاوهای شیری معمولا بیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *