آنچه در این مقاله خواهید خواند

آیا استفاده از قشو سبب افزایش تولید شیر در گاو ها می شود؟

تماشا کردن یک گاو در هنگام قشو کردن یکی از جذابیت های یک فارم است. گاو ها از نظافت کردن با قشو لذت می برند. این یک رفتار طبیعی برای دام محسوب می شود. اگر گاو ها در مزرعه باشند، بدن خود را به پرچین ها و قفس ها می مالند. اما اگر داخل واحد دامپروری باشند خود را به فرورفتگی ها، نرده ها، و سایر قسمت ها می مالند و خود را نظافت می کنند. قشو علاوه بر افزایش نظافت دام سبب افزایش میزان تولید شیر و کاهش بیماری ورم پستان می شود

استفاده از قشو برای دام مفید است زیرا که باعث نظافت دام و همچنین از بین بردن گرد و غبار ها و پشه های روی بدن دام طی فصل زمستان می گردد ؛ و همچنین دام می تواند قسمت هایی از بدن خود را که امکان دسترسی به آن ها را ندارد نظافت کند.

برای اینکه برس ها کارآمد باشند استحکام آن ها باید کاملا مناسب باشد. برس های نرم زود از بین می روند و ماندگاری کمی دارند. در حین قشو 650 کیلو گرم وزن به برس ها وارد می شود و برس باید بتواند در برابر این فشار بایستد.

در یک مطالعه گاو ها 3 ماه قبل از نصب برس و 6 ماه بعد از نصب آن مورد بررسی قرار گرفتند. مدت زمانی که گاو ها صرف تیمار کردن  خود می کنند، بیش از 6 برابر قبل از نصب قشو بوده است. اگر از تولید کننده گان برس های قشو همانند شرکت داما که برس های با کیفیتی را تولید می کنند بپرسید، به شما خواهند گفت که گاو ها به صورت مداوم از برس ها استفاده می کنند.

قشو مکانیکی:

تحقیقات نشان داده است گاو ها در واحد های دامپرورری که برس در آن ها قرار دارد فعال تر بوده و بیشتر پای آبخوری می روند  و فعالیت های آن ها بیشتر است. استفاده از قشو باعث افزایش بازده شیر در گاو ها شده است. قرار دادن برس کنار آبخوری ها کار صحیحی نیست. از قرار دادن قشو روی و کنار آبخوری ها خودداری کنید. زیرا پشم و موی گاو وارد آب و خوراک دام می شود.

با فشار دادن دام به قشو، قشو شروع به حرکت می کند. قشو باید زیر سایه بان قرار بگیرد و جای ایده آل آن جهت نصب آن زیر بهار بند یا داخل سالن ها است. این دستگاه باید همیشه در دسترس گاو ها باشند. برس های غیر برقی دقیق کار نمی کنند ولی در هر صورت باید جایی نصب شوند که گاو ها به آن ها دسترسی داشته باشند.

اگر عرض راه رو ها بین فری استایل ها زیاد باشد جای مناسبی برای نصب قشو است. تعداد برس ها اهمیت زیادی دارد. اگر تعداد برس ها کم باشد عبور و مرور گاو ها مختل شده و ترافیک در محل عبور گاو ها زیاد می شود. اگر برس ها به صورت مرتب تمیز شوند و قسمت هایی که نیاز به سرویس و یا گریس کاری دارند، سرویس شوند، طول عمر مفید برس ها افزایش می یابد.

مطالعات در مورد برس ها و تاثیر آن روی میزان تولید شیر و کاهش ورم پستان، نشان داده است که گاو های شیرده شکم دوم به صورت میانگین 3.5 درصد شیر بیشتری تولید می کنند. در گاو های شکم دوم که از قشو استفاده می کردند میزان ورم پستان کاهش یافت. در صورت وجود قشو گاو ها 5 برابر بیشتر خود را تیمار می کنند. محققان به این نتیجه رسیده اند که وجود قشو نیاز نظافت گاو را برآورده می کند. افزایش فعالیت گاو منجر به کاهش بیماری های متابولیکی، هضم بهتر خوراک و افزایش میزان تولید شیر می شود.

منبع

https://www.dairyspares.co.uk/cow-grooming-with-cattle-brushes/

برس قشو شرکت داما

مطالب مرتبط

مقالات
مسائل رفاهی گاوهای شیری

  پرورش گاو شیری برای هزاران سال بخشی از کشاورزی بوده است. گاوهای شیری به طور خاص برای تولید مقادیر زیادی شیر پرورش داده می‌شوند.

بستر راحت و آسایش گاو
تحقیق و توسعه
آسایش گاو و راحتی بستر

قطعا اطمینان از آسایش ‌و راحتی گاو برای حفظ رفاه و بهره‌وری آنها بسیار مهم است. بیایید چند گزینه برای فراهم کردن فضاهای استراحت دنج

عمر اقتصادی گاوهای شیری
تحقیق و توسعه
عمر مفید گاو‌های شیری

طول عمر طبیعی بسیاری از گاوها می تواند به 15 تا 20 سال برسد. با این حال، در سیستم های تجاری، گاوهای شیری معمولا بیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *