آنچه در این مقاله خواهید خواند

گاوها برای دسترسی به یک بستر نظافت یا قشو اتوماتیک بسیار انگیزه دارند

خلاصه:

در محیط های طبیعی ، گاوها از درختان و سایر سطوح ساینده برای خراشیدن و نظافت خود استفاده می کنند.
سیستم های مدرن جایگاه گاوهای شیری، اغلب فاقد بسترهای مناسب برای نظافت هستند و توانایی پرورش حیوانات را محدود می کنند. ما انگیزه گاوهای شیری را برای دسترسی به برس مکانیکی اتوماتیک بعنوان یک منبع نظافت که می تواند در سیستم های پرورش گاوهای شیری اجرا شود، ارزیابی کردیم.

در این بررسی گاوها آموزش داده شدند تا یک دروازه وزنه دار را فشار دهند تا به خوراک تازه (کنترل مثبت)، یک برس مکانیکی و یک فضای بدون برس (کنترل منفی) دسترسی پیدا کنند.

به تدریج وزن روی دروازه افزایش می یافت تا اینکه تمام گاوها نمی توانستند آن را باز کنند. علیرغم تفاوت در روش استفاده شده برای به دست آوردن داده ها در مورد انگیزه دسترسی به خوراک و برس، نتایج بسیار مشابه بود. گاوها برای دسترسی به خوراک تازه و برس سخت کار می کردند و برای دسترسی به فضای خالی مقاومت نشان می دادند. این نتایج نشان می دهد که گاوها برای دستیابی به برس مکانیکی انگیزه زیادی دارند و برس ها منبع مهمی برای گاوها هستند.

مقدمه:

نظافت به حیوانات کمک می کند تا خاک، انگل ها و سایر آلاینده ها را از پوست و مو جدا کنند  و ممکن است بر وضعیت حیوانات تأثیر مثبت بگذارد. گاوها می توانند خود را تیمار كنند (با لیس زدن) و در نظافت با گله شركت كنند و هنگام نگهداری در طبیعت ، می توانند از پوست درخت و سایر سطوح ساینده برای خراش دادن مناطقی از بدن استفاده كنند. گاوها هنگامی که در مزرعه نگه داشته می شوند، ممکن است به بسترهای مناسب نظافتی که به آنها امکان دسترسی به مناطق غیرقابل دستیابی بدن را می دهد، دسترسی نداشته باشند. برخی از واحدهای پرورشی دسترسی به برسهای مکانیکی اتوماتیک را فراهم می کنند و گاوها رفتار نظافت خود را انجام می دهند.

در برخی از کشورها، مانند دانمارک، دسترسی گاوها به منابعی که باعث مراقبت از بدن ، مانند برس مکانیکی می شود، الزامی است. گاوهایی که دسترسی به برس های مکانیکی دارند تمیزتر هستند و در مقایسه با زمانی که برس ها در دسترس نیستند، پنج برابر زمان بیشتری را برای نظافت صرف می کنند که نشان می دهد برس برای گاوها مهم هستند.

آزمایش انگیزه روشی جهت ارزیابی اهمیت یک منبع خاص برای یک حیوان را فراهم می کند. هرچه حیوان برای دستیابی به منابع سخت تر کار کند، فرض می شود که این منبع برای حیوان اهمیت دارد.

یک روش ارزیابی انگیزه، آموزش حیوانات برای فشار دادن یک دروازه وزنه دار برای دسترسی به منبع و سپس افزایش وزن با گذشت زمان است، در نتیجه کارهایی را که باید برای دسترسی به منابع انجام دهند ، افزایش می یابد.
تمایل به فعالیت برای رسین به منبع مورد علاقه می تواند با تمایل به کار برای منابع دیگر مقایسه شود که این  اجازه می دهد استنتاج هایی در مورد اهمیت نسبی آنها برای حیوان فراهم شود.

هدف از انجام این مطالعه تشخیص میزان انگیزه گاوهای شیری برای در دسترس داشتن قشو با مقایسه انگیزه گاوها جهت رسیدن به خوراک تازه (به عنوان گروه کنترل مثبت: خوراک ضروری است در نتیجه گاوها انگیزه حداکثری برای آن دارند که این مسئله باعث می شود در این آزمایش رسیدن به خوراک اولویت گاوها، سپس رسیدن به قشو و پس از آن دسترسی فضای بدون قشو باشد).

روش انجام آزمایش:

به همه حیوانات آموزش داده شد که یک دروازه بسته دارای وزنه را باز کنند. برای انجام آزمایش، گاوها باید بتوانند دروازه را  با فشار وزن 7 کیلوگرم به آن بدون حضور مربی باز کنند.

بررسی 4 تیمار داشت که شامل:
  • 1- برس مکانیکی I
  •  2- خوراک تازه، (جیره مخلوط کل(TMR))
  •  3- فضای خالی
  • 4-  برس مکانیکیII

نتایج نشان داد تفاوت معنی داری در وزن تحت فشار بین دو تیمار انگیزه برای دسترسی به برس مکانیکی مشاهده نشد  P = 1.0

علاوه بر این ، هیچ تفاوت معنی داری در وزن  تحت فشار برای دسترسی به برس مکانیکی I و خوراک تازه  و یا در وزن تحت فشار برای برس مکانیکی II و خوراک تازه (85/0 = p) وجود نداشت.

با این حال ، گاوها برای دسترسی به فضای خالی وزن کمتری نسبت به دسترسی به برس در تیمار I ، برس در تیمار II ( به میزان (p>0.02)) و خوراک تازه (p <0.01) وارد کردند.

گاوهای شیری انگیزه لازم برای دسترسی به  برس مکانیکی و دسترسی به خوراک تازه را داشتند. علیرغم تفاوت در روش جمع آوری داده ها بین تیمار برس و خوراک، نتایج نشان می دهد که قشو یک منبع ارزشمند برای گاوها است. استفاده از برس، رفتار طبیعی بسیار محافظت شده در بین گونه ها را تسهیل می کند.
نظافت روشی برای مقابله با عوامل استرس زا برای حیوانات فراهم می کند و نشان داده شده است که سطح اکسی توسین را در موش ها افزایش می دهد. با دسترسی به برس مکانیکی، گاوها قادر به نظافت خود بودند و این  احتمالاً اثرات مثبت را افزایش می دهد.

انگیزه دستیابی به فضای خالی کمتر از آن برای دستیابی به خوراک تازه یا برس بود که این نشان می دهد گاوها برای دستیابی به برس مکانیکی در طول آزمایش انگیزه داشتند.
سه گاو برای رفتن به فضای خالی بدون برس تلاش کردند و همه گاوها در بازه های زمانی بین درمانها به این فضا دسترسی داشتند، بنابراین فضای خالی برای آنها مهم نبود. بازدید از فضای خالی ممکن است به عنوان نوعی رفتار اکتشافی تلقی شود. چنین اکتشافی مطابق با گاوهایی است که برای یادگیری در مورد محیط زیست خود انگیزه دارند.

نتایج ما ممکن است تحت تأثیر اثر حداکثر در نظر گرفتن توانایی گاوها قرار گرفته باشد، اما برخی از  گاوها ممکن است از نظر جسمی نتوانند فشار خاصی بر دروازه وارد و آن را باز کنند.

حداقل برخی از تلاشهای ناموفق گاوها برای باز کردن دروازه ممکن است به دلیل عدم توانایی جسمی حیوان در انجام کار باشد، نه این که بی انگیزه باشد. در واقع ، ما گاوهایی را نیز مشاهده کردیم که سعی در باز کردن دروازه داشتند. علاوه بر این، وزنه در حالی که از کنار دروازه عبور می کرد، روی گاو فشار می آورد. گاوهای که باردار بودند، شاید این گذرگاه را برای آنها ناراحت کننده تر بوده باشد. تحقیقات آینده باید انواع دیگری از آزمایشات انگیزشی یا گاوهای آزمایشی را که باردار نیستند بررسی کند.

نتیجه کلی

گاوها برای دستیابی به برس مکانیکی و دسترسی به خوراک تازه انگیزه بیشتری نسبت به دسترسی به یک فضای خالی داشتند.  این نتایج نشان می دهد که برس مکانیکی خودکار منبع مهمی برای گاوها است.

نویسندگان

Emilie McConnachie ، Anne Marieke C. Smid، Alexander J. Thompson، Daniel M. Weary، Marek A. Gaworski، Marina A. G. von Keyserlingk

منبع
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsbl.2018.03
قشو مکانیکی_ اتوماتیک شرکت داما

مطالب مرتبط

مقالات
مسائل رفاهی گاوهای شیری

  پرورش گاو شیری برای هزاران سال بخشی از کشاورزی بوده است. گاوهای شیری به طور خاص برای تولید مقادیر زیادی شیر پرورش داده می‌شوند.

بستر راحت و آسایش گاو
تحقیق و توسعه
آسایش گاو و راحتی بستر

قطعا اطمینان از آسایش ‌و راحتی گاو برای حفظ رفاه و بهره‌وری آنها بسیار مهم است. بیایید چند گزینه برای فراهم کردن فضاهای استراحت دنج

عمر اقتصادی گاوهای شیری
تحقیق و توسعه
عمر مفید گاو‌های شیری

طول عمر طبیعی بسیاری از گاوها می تواند به 15 تا 20 سال برسد. با این حال، در سیستم های تجاری، گاوهای شیری معمولا بیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *