آنچه در این مقاله خواهید خواند

دامداران به نرخ مصوب شیرخام اعتراض کردند

به نقل از itpnews، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور از نرخ مصوب شیر خام انتقاد کرد و گفت: اتحادیه دامداران اعتراض شدید خود را نسبت به قیمت جدید شیر به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است.

سلطانی گفت: بعد از اعلام نرخ جدید شیرخام تماس های تلفنی زیادی از طرف اتحادیه های استانی به اتحادیه مرکزی روانه شد.

ایشان اضافه کرد درجلسه ستاد تنظیم بازار، حدود 15 نفر برای بخش تولید تصمیم می گیرند، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید فقط 2 نماینده در این جلسه دارد. علاوه بر  این از نمایدگان تشکل های بخش خصوصی دعوت نمی شود که در جلسه حضور داشته باشند.در حالی که می توانند با حضور در این جلسه حرف خود را به گوش مسئولان کشوری برسانند.

سلطانی ادامه داد: قیمت جدی شیر خام بدون مشورت با ما 2 هزار و 900 تومن تعیین شد. مسئولان علت این قیمت گزاری را عدم توانایی مصرف کننده برای خرید محصولات لبنی دانست. در حالی که این کار در طولانی مدت سبب وارد شدن خسارت جبران ناپذیری به صنعت دامپروری می شود.

تعطیلی واحد های دامداری در آینده نه چندان دور

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به قیمت گذاری نامناسب شیر خام بیان کرد: چنین تصمیماتی در سال جهش تولید سبب بازداشتن تولید می شود و در نهایت سبب تعطیلی دامداری ها و کاهش تولید شیر خام می شود.

سلطانی افزود: قیمت شیر خام باتوجه به نرخ مصوب نهاده های دامی تعیین شده است در حالی تنها 30 درصد از نهاده های مورد نیاز دامداران با نرخ مصوب تهیه می شود. و 70 درصد این نهاده ها از بازار سیاه تامین می شود که اختلاف قیمت آن با نرخ مصوب بسیار زیاد است.

ایشان به قیمت نهاده های دامی در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد بالای 2 هزار 500 تومان، قیمت جو بالای2  هزار تومان و کنجاله سویا 6 هزار تومان است. قیمت سبوس افزایش 40 درصدی داشته و به 1400تومان رسیده. ضمن اینکه کاه و کلش و ذرت علوفه ایی نسبت به سال قبل 50 تا 100 درصد رشد داشته اند. 50 درصد خوراک دام مواد خشبی است که حدود 50 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. 50 درصد مابقی خوراکدام را مواد کونسانتره تشکیل میدهد.

ایشان به این نکته که 70 درصد هزینه های تولید مربوط به نهاده های دامی است گفت: ما اعتراض شدید خود را نسبت به نرخ جدید شیر خام به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده ایم و امیدواریم که رسیدگی کنند و در این نرخ تجدید نظر کنند.

مطالب مرتبط

اخبار
کمپوست چیست؟

کمپوست یک پیشنهاد جذاب برای تبدیل مواد زائد آلی در مزرعه به یک منبع  قابل استفاده برای مزرعه است. با این حال، کشاورزان در بسیاری از

اخبار
قیمت شیر خام افزایش یافت

قیمت جدید شیر خام تعیین شد/ ۶۴۰۰ تومان درب گاوداری 🔸رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از تعیین قیمت ۶۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *