آنچه در این مقاله خواهید خواند

قرار گرفتن یک گاو زمین گیر روی پاهای خود و بازگشت هرچه سریعتر به گله بهترین نتیجه برای گاو و دامدار است

قرار گرفتن یک گاو زمین گیر روی پاهای خود و بازگشت هرچه سریعتر به گله بهترین نتیجه برای گاو و دامدار است.

گاوهای زمین گیر باید فارغ از دیگر اتفاقات مزرعه، در اولویت باشند. گاوهایی که زمین گیر هستند ممکن است درد ، ناراحتی و استرس داشته باشند این وظیفه ماست که سریع تصمیم بگیریم و اطمینان حاصل کنیم که دام از مراقبت صحیح برخوردار بوده و تا حد ممکن راحت می باشد. با تشخیص صحیح ، معالجه سریع و پرستاری از گاوها با استاندارد بالا، می توانید شانس بهبودی آنها را به حداکثر برسانید و استرس را برای همه دام ها در یک فصل زایمان شلوغ کاهش دهید.

  • جلوگیری از زمین گیر شدن گاوبسیاری از عواملی که باعث زمین گیری گاو می شوند قابل پیشگیری هستند. با استفاده از انتخاب صحیح گاو نر جهت پرش ، استفاده دقیق از مکمل های معدنی ، مدیریت خوب و امتیازدهی دقیق وضعیت بدن، احتمال زمین گیر  شدن گاو را به حداقل برسانید و اطمینان حاصل کنید که گاوها در هنگام زایمان خیلی چاق و لاغر نیستند.

 

  • مدیریت گاوهاسه مرحله اصلی برای اطمینان از نتایج بهتر برای شما و گاوهای زمین گیر  وجود دارد:1- علت را تشخیص دهید2-  در مورد درمان تصمیم بگیرید3-  برنامه مدیریت درمان را دنبال کنید

When to roll, when to lift : چه موقع گاو را بغلتانید ، چه موقع بلند کنید

گاو را فقط در صورتی باید بلند کرد که احتمال اینکه بتواند وزن خودش را تحمل کند وجود داشته باشد. بلند كردن گاوها قبل از آماده شدن برای ایستادن می تواند بیشتر از فواید به آن آسیب برساند.گاوهایی که توانایی تحمل وزن خود را ندارند در هنگام بلند کردن در معرض آسیب های پوستی ، عضله و استخوان هستند.

  • به گاو کمک کنید تا بایستد اگر:
    1- هوشیار است
    2- بدن گاو نمی لرزد
    3- به شدت ضعیف یا بیمار به نظر نمی رسد
    4- به نظر می رسد اندام ها طبیعی بوده و عملکرد دارنداگر در این موارد شک دارید ، به جای بلند کردن گاو، آن را بغلتانید. زمان کمتری طول می کشد و برای گاو خطر کمتری دارد.

**غلتاندن یک گاو گیرزمین

توجه به این نکته مهم است که هر بار که گاو را چک می کنید روی کدام پا نشسته است. تمام روز در یک طرف نشستن به این معنی است که یک پای عقب تمام فشار را تحمل می کند و منجر به آسیب عصبی و عضلانی می شود. اگر گاو نتواند به تنهایی طرفین خود را عوض کند ، باید مرتباً گاو را به طرف دیگر بغلتانید.

** جهت غلتاندن

  • پاهای گاو را به سمت داخل بدن جمع کنید
    هرچه پاها به بدن نزدیکتر باشند ، بهتر است
  • گاو را بغلتانید
  • در طرفین و بغل گاو بمانید ، زانوهای خود را خم کرده و لگن گاو را فشار دهید
  • در صورت امکان ازیک نیروی دیگر کمک بگیرید تا در فشار دادن شانه های گاو کمک کند
  • هر بار که گاو را می چرخانید ، پاهای گاو را به عقب بکشید ، سپس پاهای عقب را خم و راست کنید تا به جریان خون کمک کند.
  • روزانه دو مرتبه این عمل را تکرار کنید
  • استفاده از لگن گیر
    قبل از استفاده از لگن گیر، مفصل ران گاو را از نظر دررفتگی یا شکستگی استخوان کاملاً بررسی کنید.

هنگام بلند کردن ، هر چهار اندام باید با زمین در تماس باشند.

از کمربند سینه استفاده کنید.  زیرا به بالا آمدن لگن گاو کمک می کند و باعث می شودبتواند  روی پاهای جلویی خود بایستد. همچنین ناراحتی برای گاو را به حداقل می رساند و روند را برای شما و گاو ایمن تر می کند.

استفاده از کمربند شکمی کامل برای ایستادن گاو توصیه نمی شود، زیرا فشار وارد بر شکم گاو باعث شل شدن عضلات پای عقب می شود.

  • فرآیند زیر را دنبال کرده تا اطمینان حاصل کنید که درد و ناراحتی برای گاو به حداقل برسد و بلند کردن آن برای شما ایمن و بدون استرس باشد:اطمینان حاصل کنید که زیر پای گاو استحکام مناسب و اصطحکاک کافی داشته باشد. برای چسبیدن بیشتر کاه، یا مواد غذایی اضافه کنید.
    گیره های ران را به صورت ایمن روی استخوان های ران قرار دهید.
    گیره ها را تنظیم کنید تا کاملاً محکم باشد اما گیره ها را بیش از حد محکم نکنید.
    یک کمربند سینه  پشت پاهای جلویی گاو اضافه کنید.
    گاو را با استفاده از لودر یا جک لگن گیر به آرامی به سمت جلو هدایت کنید.
    وقتی می بینید که گاو از هر چهار پا وزن می گیرد ، زنجیر را شل کنید و بند آن را باز کنید.بدون برداشتن جک و کمربند ، گاو را بدون مراقبت رها نکنید. اگر گاو نتوانست به تنهایی بایستد، او را به آرامی به زمین برگردانید و بعداً دوباره امتحان کنید. اگر هنوز 24 ساعت پس از پایین آمدن قادر به ایستادن نیست ، به دنبال مشاوره دامپزشکی باشید.

منبع : dairynz

مطالب مرتبط

مقالات
مسائل رفاهی گاوهای شیری

  پرورش گاو شیری برای هزاران سال بخشی از کشاورزی بوده است. گاوهای شیری به طور خاص برای تولید مقادیر زیادی شیر پرورش داده می‌شوند.

مقالات
قوانین همزدن کمپوست

تبدیل کمپوست  بخشی ضروری از فرآیند کمپوست است، اما فرکانس آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. بیایید آنها را بررسی کنیم: 1. سرعت در مقابل

تحقیق و توسعه
خرید کمپوست ترنر مناسب| لندروور

کمپوست ترنر، به زبان ساده ماشینی است که برای تسریع فرآیند کمپوست‌سازی طراحی شده است. این  دستگاه ضایعات آلی مانند کود حیوانی (از جمله کود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *