آنچه در این مقاله خواهید خواند

چرا راحتی گاو شیری مهم است؟

“راحتی  گاو” به چه معناست؟

گاو راحت،گاوی است که تحت مراقبت ما، کیفیت زندگی خوبی داشته باشد و نیازهای فیزیولوژیکی و عاطفی او تامین شود.

چرا راحتی گاو شیری مهم است؟

راحتی گاو نقش مهمی در مدیریت تولید و سودآور بودن فارم ایفا می­کند. گاوهای شاد، شیر بیشتری تولید می‌کنند و عمر طولانی‌تر و سالم‌تری دارند. همچنین گاوها کاهش سطح استرس و افزایش اشتها را تجربه می‌کنند.

نشخوار ارتباط نزدیکی با استراحت دام دارد، زیرا تا 70 درصد کل نشخوارها زمانی اتفاق می‌افتد که گاو دراز کشیده باشد. تصور می­شود گاوهایی که راحت هستند (یعنی بیشتر دراز می­کشند) مدت بیشتری نشخوار می­کنند و قابلیت هضم علوفه را افزایش می­دهند. افزایش نشخوار همچنین باعث ایجاد پایداری محیط شکمبه می­شود که با کاهش خطر بیماری­هایی مانند اسیدوز و لامینیتی همراه است. که این به نوبه خود سبب افزایش تولید شیر می­ شود.

جهت بررسی راحتی گاو می­توانید فعالیت­ های زیر را در فری استال­ها تحت نظر بگیرید:

آیا  گاوها از برخی فری استال­ها  دوری می­کنند و خالی هستند؟

آیا گاوها عمدتاً نیمی در داخل و نیمه دیگر در بیرون فری استال ایستاده­اند؟

آیا گاوها سعی می­کنند دراز بکشند؟

آیا گاوها در راهروها می­خوابند یا در قسمت انتهای فری استال­ها خوابیده اند؟

آیا گاوها  روی دست­های خود می نشینند؟

در طول دوره‌های استراحت (مثلاً 2 ساعت پس از شیردوشی عصر) آیا بیش از 30 درصد گاوها ایستاده ­اند؟

 

با توجه به مطالب ارائه شده در بالا جایگاه و رفاه  فری استال­ ها نقش مهمی در سلامت دام و سودآوری فارم دارد. هرچه بستر نرم و راحت تر باشد دام بیشتر استراحت می ­کند و فعالیت نشخوار و هضم خوراک افزایش می­ یابد و تولید شیر، بیشتر می­ شود. جهت نرم کردن بستر باید کود خارج و تعویض شود که مقرون به صرفه نیست اما در اینجا محصولی را معرفی می­کنیم که بدون تخلیه کود می­تواند بستر را نرم کند و هوادهی رخ دهد.

همزن بستر داما در دو مدل BED1 و BED2 با استفاده از چنگک­ های خود از بستر فری استال­ها عبور می­ کنند و بسترهای سفت را می­ شکنند و زیر و رو می­ کنند، طول بازوی همزن فری استال به گونه است که بستر را خوب هم می­زند و از زیر نرده ­های فری استال عبور می­ کند.

 

 

    مدل BED1  بدون آهک پاش

 

 

مدل 2 دستگاه مجهز به آهک پاشی است که قدرت پاشش وسیع در سطح بستر را دارد و آهک به دلیل قلیایی بودن توانایی از بین بردن باکتری­ها را دارد و سبب کاهش ورم پستان محیطی می ­شود، کاهش ورم پستان محیطی یعنی کاهش سماتیک سل ­کانت ­ها در داخل شیر و این به منزله بهبود کیفیت و تولید شیر است.

                                                                                     مدل BED2 مجهز به آهک پاش

نرمی بستر حاصل از استفاده­ی همزن بستر منجر به کاهش عارضه زخم مفصلی می ­شود که این خود نشان دهنده کیفیت بالای بستر دام است، ازطرفی دام کمتر ایستاده و بیشتر خوابیده است و لنگش کمتر است. همه این موارد برابر با هزینه کمتر و سود بیشتر است.

مطالب مرتبط

مقالات
مسائل رفاهی گاوهای شیری

  پرورش گاو شیری برای هزاران سال بخشی از کشاورزی بوده است. گاوهای شیری به طور خاص برای تولید مقادیر زیادی شیر پرورش داده می‌شوند.

بستر راحت و آسایش گاو
تحقیق و توسعه
آسایش گاو و راحتی بستر

قطعا اطمینان از آسایش ‌و راحتی گاو برای حفظ رفاه و بهره‌وری آنها بسیار مهم است. بیایید چند گزینه برای فراهم کردن فضاهای استراحت دنج

عمر اقتصادی گاوهای شیری
تحقیق و توسعه
عمر مفید گاو‌های شیری

طول عمر طبیعی بسیاری از گاوها می تواند به 15 تا 20 سال برسد. با این حال، در سیستم های تجاری، گاوهای شیری معمولا بیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *